Dýchacie a iné problémy                         francúzskych buldočkov

10.02.2017

Buldočci sú úžasné chrochtiace a chrápavé valčeky. Bohužiaľ práve kvôli tomu často trpia dýchacími problémami.

Tento článok je venovaný konkrétne dýchacím problémom môjho buldočka a vychádza z nepríjemnej a smutnej skúsenosti. Možno vám to pomôže lepšie reagovať, keď sa vášmu buldočkovi stane niečo podobné. Nie je všetko len o zábave a je potreba sa venovať aj vážnejším témam týkajúcich sa zdravia našich bulíkov.

Bol február vonku zima (-10°C), že by ste ani psa von nevyhodili nedajbože buldočka, to už vôbec nie. Zohrievame sa pri krbe a máme prijemných 25°C, áno je to dosť ale sme vymrznutý z vonku a tak si vegetíme. Únavou s bulíkom zaspávame vedľa seba a spokojne chrčíme. O štvrtej ráno sa zobudím na divné zvuky, ktoré vydáva môj buldoček. Znelo to ako keď pije vodu ale to sa samozrejme nedialo keďže ležal pri mne na posteli. Po rozsvietení lampičky som zistila, že má zrýchlený dych a začína ho napínať na zvracanie. Postavila som ho teda na zem a zháňala niečo na upratanie prípadnej nehody. Čo sa ale stalo potom ma úplne šokovalo. Havkáč sa mi zložil na bok začal chrčať, klepať sa a z pusy mu šla pena. Bola som vydesená a klepala som sa tiež, takéto chovanie som v živote u psa nevidela. Prvé čo ma napadlo, že sa jedná o epileptický záchvat. Keďže som vôbec netušila čo mám robiť, prvá pomoc bola otvoriť balkónové dvere dokorán strčiť ho na vzduch. Po chvíľke sa párkrát vyvracal ale len žalúdočne šťavy a stále chrapčal. Už stál na svojich, aj keď sa mu zadné nohy podlamovali. Žiadne ďalšie čakanie, telefonát na pohotovosť nech nás čkajú a už sme boli na ceste. Ešte som myslela, že má možno nejaký cudzí predmet v krku, ktorý ho dusí ale dostať sa mi tam nepodarilo. Popadla som buldočka a valila na kliniku. Po ceste mal stavy kedy sa striedali triaška s penením z tlamy. Lekár to videl, takže nebolo treba moc vysvetľovať. Tiež mal podozrenie že má niečo v kru čo ho dusí. Snažil sa zistiť čo je vo veci, no keďže buldoček stále zvracal a penil + mal opuchnuté hrdlo z toho dusenia, musel byť uvedený do umelého spánku. Zabudla som podotknúť, že sme mali vtedy niečo vyše 6 mesiacov. Spiace šteniatko si odfukovalo na stole v ordinácií a ja som čakala na diagnózu.

Lekár ma informoval, že to mohla byť epilepsia ale pravdepodobnejšie je podľa toho čo videl, že ide o dlhé mäkké podnebie (měké patro, je označené na obrázku vyššie). Dlhé mäkké podnebie sa vyskytuje u plemien s narazeným nosom celkom často. To som sa ale dočítala až po návrate domov. Podnebie je prepážka medzi ústnou a nosnou dutinou. Je tvorené jednak tvrdým podnebím a jednak mäkkým podnebím, ktoré je umiestnené vzadu a bráni pri prehĺtaní tomu, aby sa potrava dostala do dýchacích ciest. Niektoré psy majú ten vrodený problém, že majú mäkké podnebie dlhšie. Vyskytuje sa u placatiek (brachycefalických) psov (buldočci, mops, ši-tzu,...) .Má to za následok chrápanie, chrčanie, chrochtanie ale aj dávenie, kolaps, srdcové a obehové problémy. Dlhé podnebie "vlaje" nad hrtanovou príklopkou a znižuje priechodnosť dýchacích ciest (pes trpí nedostatkom kyslíka). Bulík sa vydesí a vylučuje stresové hormóny, srdečný tep sa mu zrýchľuje a zvyšuje sa spotreba kyslíka, ktorého má už aj tak nedostatok. (zdroj: https://www.veterina-lanskroun.cz/Resekce-dlouheho-mekkeho-patra.html)

Buldočkovi zapadlo jeho dlhé mäkké podnebie, tým pádom mu bránilo v dýchaní a ako ho nútilo k vracaniu tak sa objavil aj opuch, v strese si nevedel pomôcť. Bolo mi odporučené dávať väčší pozor v takýchto situáciách, kedy by mohol mať problémy s dýchaním (väčšinou sa to stáva v lete, pri prehriatí). Pri ďalšom podobnom záchvate (že by ležal na boku trepala sa pod) tento stav natočiť a hneď k veterinárovi, ktorý urobí vyšetrenia a vylúči epilepsiu. V prípade že bude chrčať zvracať alebo peniť je potreba zabezpečiť dostatočný prísun kyslíka tým, že bulíkovi otvoríte tlamu a vytiahnete mu jazyk von ako najviac to pôjde. Na opuch sme dostali injekciu ale ak začnete hneď konať, nemusí k tomu vôbec dôjsť. Ak má buldoček tlamu pevne zovretú nesnažte sa mu tam dostať. Ďalšia rada, ktorú ale nemám odskúšanú a pochádza z fóra o buldočkoch je že mu zapcháte nos, aby sa bulík nadýchol ústami a tým pádom uvoľnil (prilepené) podnebie. Pri takomto záchvate môže dokonca zmodrať jazyk, to sa v našom prípade nestalo. Toto sa ale robí pri predĺženom mäkkom podnebí, nie pri epileptickom záchvate. Pri epileptickom záchvate (ak ešte nemáte nasadenú liečbu) môžete podať diazepamový čípok (dostanete u veterinára na predpis). Nikdy si nevymýšľajte vlastnú liečbu, vždy až po konzultácií s veterinárom.

Čo môžeme teda robiť ďalej?

Ak sa ukáže, že váš bulík trpí dlhým mäkkým podnebím je možná operácia, ktorá je celkom bežná u placatiek.

V horšom prípade ak sa potvrdí epilepsia, je to na doživotnú liečbu. Je to nepríjemné ale aj tieto témy sa týkajú našich milovaných buldočkov. Nie je to žiadna sranda žiť s dýchacími problémami. Okrem toho operáciou mäkkého podnebia mu výrazne skvalitníte život. Havkáč bude aktívnejší a nebude chrčať a chrápať. Cena nie je nijak extrémna, môže to byť rôzne, ja som našla cenníky dvoch kliník v ČR, kde sa cena zákroku pohybuje od 2500 Kč. 

Ak sa dlhé mäkké podnebie nepotvrdí ale naopak buldoček trpí opakujúcimi sa záchvatmi, je tu podozrenie na epilepsiu. Nebuďte ale vydesený aj s epilepsiu môže buldoček prežiť dlhý a spokojný život. V prípade, že buldoček má výsledky krvi a röntgenu ok (vylúčia sa iné príčiny vznik záchvatu) máte dve možnosti. Nasadiť liečbu, aby ste tak predchádzali ďalším záchvatom, ak sa nebudú opakovať liečba zabrala ak sa budú opakovať ale v miernejšej podobe znamená to, že treba zvýšiť dávku. Druhou možnosťou je absolvovať magnetickú rezonanciu (vyšetrenie cca 10 000Kč) a dúfať, že tam odhalia príčinu záchvatov. Vzhľadom k cene vyšetrenia sa odporúča nasadiť liečbu.

Prajem veľa zdravia vaším buldočkom!


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky